Alfa, Omega och LinkedIn

LinkedIn är en platform med ett stort fokus på arbetsmarknaden används aktivt vid rekrytering. Det är därför smart att ha en utförlig profil. Det behöver inte vara ett verktyg du använder aktivt i din vardag, men det kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet - att det finns människor som söker personer med dina kompetenser och bakgrund på LinkedIn varje dag.

alfa, omega och linkedIn

Syfte

Även om du inte aktivt letar efter nya jobb, eller är nöjd med den arbetsplats och roll du befinner dig på idag, kan rekryterare och potentiella arbetsgivare höra av sig med jobbförslag som kan vara aktuella för framtiden. LinkedIn är ett verktyg som hjälper dig att hålla kontakten med kollegor och medstudenter på ett professionellt sätt, som till exempel Facebook aldrig kan mäta sig med.

Kontaktinformation

Det gynnar dig enormt om du gör det lätt för rekryterare och potentiella abetsgivare att komma i kontakt med dig. Det betyder inte nödvändigtvis att du behöver fylla i all din kontaktinformation. Ett tips kan vara att ange din privata e-postadress för att få hålla känsliga jobberbjudanden privata. Om företaget du jobbar på har en egen webbplats kan även det vara ett bra att koppla länken till den sidan, detta för att rekryterare och potentiella arbetsgivare lättare ska kunna komma i kontakt med dig.

CV

Profilen bör agera som ett digital CV. Företagets namn och titel räcker inte längre. Det säger lite eller ingenting om vad du faktiskt gjort och åstadkommit under din anställning. Många element kan överföras direkt från ditt CV men det viktigaste är att skriva din nuvarande position. Börja där och arbeta dig sedan dig tillbaka i tiden. Det är mycket viktigt att profilen

matchar det ursprungliga CV som skickas ut. Avvikelser kan få en potentiell arbetsgivare att börja tvivla på den fakta som presenterats och försvaga förtroendet du försöker bygga upp med ett bra CV.

Det finns också många som glömmer att du måste ha dokumentation om var du har arbetat tidigare. Kom alltid ihåg att be om ett certifikat från arbetsgivarna innan du lämnar dörren.

En utförlig beskrivning bör innehålla ansvar, uppgifter och resultat. Dessa är kärnelement som ger insikt i vad du har åstakommit i ditt jobb. Utöver detta bör du också fylla i: arbetsplats, år och verktyg / programvara.

Luckor i ditt CV är alltid något som bör undvikas. Vad du än gjorde under tiden, oavsett om det var praktikår, studier eller starta ditt eget företag, bör detta inkluderas. CV:n bör vara högst 2 sidor i skriftlig version och ska stämma överens med informationen du presenterar på LinkedIn. I ditt CV är alla erfarenheter inte är lika viktiga. För de mer erfarna kan det vara en bra idé att skapa en samlingspunkt för olika gamla deltidsjobb du hade som ung, de jobb som inte längre är relevanta eller föråldrade. Det visar hur länge du har varit aktiv i arbetslivet utan att spendera för mycket tid på att skriva om din sommar äldsta sommarjobb.

Bild

LinkedIn är ett professionellt medium, så du bör alltid ha en bild som visar dig från din professionella sida. Föreställ dig hur du skulle presentera dig för en stor kund eller eventuellt i en intervju med en potentiell arbetsgivare.

Location

Location location location. Bostäder är en av de första saker du använder för att begränsa din sökning. Helt enkelt för att inte slösa bort tid på att hitta en bra kandidat som sedan visar sig vara bosatt på andra sidan landet. Detta hjälper din LinkedIn-profil att skapa fler intryck. Här kan du välja en specifik stad eller bara område eller län om du är villig att pendla. Om du söker ett jobb i större städer kan det även vara väldigt bra att specifiera vilket område du är bosatt i. Det är nogot som underlättar för arbetsgivaren såväl i din Linkedin profil som i ditt CV.

Utbildning

Inkludera en utbildningsinstitution och eventuellt titel på kandidatexamen eller examensarbetet. Det kan vara en bra idé att specificera vilka ämnen du har tagit som kan vara relevanta inom det område du söker / arbetar. Om du inte har avslutat dina studier ska du ange vilka ämnen du har tagit. En lösning här kan vara att skriva antalet poäng du har tagit eller eventuellt skriva alla ämnesrubriker. Kom ihåg att du måste ha dokumentation om detta.

Industri

Detta är något används flitigt av rekryterare för att begränsa sitt sökresultat, så för att öka din synlighet för potentiella arbetsgivare och rekryterare är det värt att tänka på.

Språk

Det rekommenderas att du skriver de språk du är bekväm att använda i ditt CV. Det kan delas in i tre olika nivåer. Många har några års erfarenhet från skolbänken, om du har bibehållit dessa kunskaper bör de finnas med. Nästa nivå är de som har använt ett annat språk på tidigare arbetsplatser. Senast är de som kan tala flytande. Det kan vara att du har bott utomlands, använder vardagsspråket med din respektive eller liknande.

Certifieringar, projekt och kurser

Detta hjälper till att ge ett bättre helhetsintryck och gör det lättare för potentialla arbetgivare att förstå omfattningen av kompetensen du besitter. Fyll då i kurser, licenser och liknande. Under projektet bör du också skriva lite om vilka ansvarsområden du hade, vad målet var och vad du uppnådde.

Funktioner / färdigheter

Om du har egenskaper som du vill marknadsföra eller är sällsynta på marknaden bör detta också finnas med i din LinkedIn-profil. Vid rekrytering av nyckelord ingår detta i resultaten. Exempelvis en revisor med erfarenhet av redovisning från ”X” kan skriva detta här och på så sätt sticka ut mer.

Hänvisningar och organisationer

Detta är punkter där du visar dina hobbyer och intressen. Om du har ett medlemskap eller är aktiv i vissa organisationer kan det hjälpa dig att att sticka ut ur högen och samtidigt visa kompetenser du har förvärvat utanför arbetsplatsen och studier. Du kan också notera om du är medlem i bostadsföreningens styrelse eller liknande. Vad du vill se här är att du också är en aktiv person utanför jobbet.

Söker aktiv / passiv

Om du är en arbetssökande kan du anmärka det på din profil. Detta gör att LinkedIn kan skicka tips om jobb i ditt område som kan vara av intresse. Du kan få det via e-post om du inte vill vara så aktiv på LinkedIn.

Rekommendationer av kollegor

Det här är perfekt om du vill visa att du inte bara har haft ett jobb, utan att du har gjort det väldigt bra. Be kollegor som har arbetat med dig att skriva lite om upplevelsen och återbetala tjänsten med att skriva din upplevelse av dem också.

Med dessa poäng har du en mycket stark profil och har gjort dig väl tillgänglig på LinkedIn och är redo att arbeta aktivt med nätverk.

03 september 2019