Hur skriver jag en bra ansökan?

En ansökan kan skrivas på många olika sätt. Fortfarande är vissa saker viktigare än andra.

Ansökningstexten bör väcka intresse och nyfikenhet medan du fortfarande håller hög relevans mot ditt CV. Du måste försöka var unik och visa din blivande arbetsgivare att du är den rätta kandidaten.

Nedan finner du sex tips för hur du skriver en bra applikation.

1. Spara din ansökan

En ansökan bör vara unik för exakt det jobb du söker och bör därför beskriva varför du ansöker om just den tjänsten. Hur dina tidigare erfarenheter kan appliceras i att lösa de uppgifter som anges i annonsen. Ge exempel på hur och varför dina färdigheter kan appliceras i en den position du söker. Detta gör att den som läser din ansökan kan se dig i rollen. Kom ihåg att fylla den med det mest väsentliga erfarenheter, spåna inte iväg för mycket utan håll den relativt kort och relevant.

2. Skriv en bra introduktion

Istället för en standardmening, skriv en introduktion som fångar läsarens uppmärksamhet. Berätta vad som fick dig att ansöka och var personlig. ”Som liten var jag alltid intresserad av ’x’ och därför kunde jag inte hålla mig ifrån att söka[…]”. Utöver det är det bra att inkludera referenser till personer du kanske har pratat med i förväg, eller som du känner inom företaget. Det kan göra arbetsgivaren nyfiken på vem du är.

3. Spegla den bransch du letar efter

Du känner förmodligen den bransch du letar efter, men om du inte gör det, bör du börja med att göra en del research. Med hjälp av de du hittar skriver du varför du vill jobba för det här företaget. Detta visar att du har förstått företaget och väcker intresse för läsaren. Att skriva lite fritt och lekfullt kan vara en bra idé om du letar efter ett jobb i ett kreativt yrke eller exempelvis för ett dagis, medan ansökningar till mer konservativa branscher bör infinna en stramare och mer proper ton.

4. Upprepa inte allt i CV: n.

CV:t är ett faktablad om vem du är och vad du har gjort. Ansökningsbrevet är mer personligt. Här kan du berätta om dina personliga egenskaper och hur din expertis passar de krav som positionen ställer på dig. När du gör det skadar det inte heller om du stödjer upp dina egenskaper genom att referera till de du presenterat i ditt CV.

5. Undvik skrivfel.

Det kan vara onödigt att nämna detta, men många skickar in jobbansökningar med skrivfel i både CV och ansökningsbrev. Förutom uppenbara skrivfel är det lätt att "läsa blint" på en text som du spenderar mycket tid på. Således kan ord och fraser som för dig kanske anses som självklara förbli osagt och de avslöjas inte alltid genom stavningskontroll. Låt därför någon läsa din ansökan innan du skickar in!

6. Var kort och kortfattad.

Personen som läser din ansökan bör också läsa många andra. Även om det är frestande att berätta i detalj om allt du kan, lönar det sig att vara kortfattad - i de flesta fall har det en A4-sida.

Ansökningsstruktur:

  • Personuppgifter - Namn, adress på dig och mottagaren.
  • Introduktion som fångar läsarens uppmärksamhet - vem är du och varför ansöker du om just denna position?
  • Avsnitt som återspeglar den bransch du vill arbeta i. Förklara varför dina tidigare erfarenheter gör att du är rätt person för den rollen.
  • Avsnitt - dina egenskaper och kunskap som ger dig en fördel för denna position, ge exempel och ta stöd i tidigare erfarenheter.
  • Slutsats – avsluta din ansökan med att summera ett kort avslut om varför du ha tjänsten.

Kom ihåg slutligen att ansökan bör limmas på ditt CV. Dubbelkontrollera både ditt- CV ansökningsbrev så de matchar och att du har valt det viktigaste för jobbet.

03 september 2019