Syns ditt företag på sociala medier? Sociala medier är också en självklar plats att leta efter nya medarbetare. I följande inlägg diskuterar vi vikten av användning av sociala medier vid rekrytering och ger några tips om hur man bäst gör det. 

Flera internationella studier visar att allt fler arbetssökande använder sociala medier för att hitta en arbetsplats. Därför är det naturligtvis viktigt att du som företag ser till att exponera dig på relevanta plattformar.

rekrytering på sociala medier

Jobbannonser - En viktig del av din företagskommunikation

Jobbannonser på sociala medier är inte bara relevanta för arbetssökande. Jobbannonser fungerar som en del av ditt företags övergripande kommunikation och bidrar därför till att bilda den övergripande bilden av dig som företag på sociala medier.

  

Kampen om talangen - Den passiva jobbsökaren.

I tider av högkonjunktur, och därmed brist på arbetskraft i flera branscher, kan det vara svårt att hitta precis rätt medarbetare att tillsätta din tjänst. På grund av den höga aktivitetsnivån på sociala medier har du möjlighet att exponera ditt företag och jobbannonser för potentiella anställda som inte nödvändigtvis är aktiva arbetssökande. Det är därför en uppenbar möjlighet att få kontakt med de talanger som inte nödvändigtvis kommer att finnas på olika jobbportaler.

  

Säg det inte, visa det

När man kommunicerar på sociala medier är det viktigt att komma ihåg att tonen ofta är något annorlunda än den är under daglig kommunikation med kunder, andra företag och så vidare. På sociala medier är språket ofta mer informellt och kan ha spår av humor, ironi och liknande. Du vet förmodligen det själv från sociala medier: ditt flöde är fyllt med inlägg av alla slag, så det handlar om att sticka ut från mängden och fånga mottagaren.

I rekrytering och kommunikation i allmänhet, på sociala medier, arbetar du med en tumregel som heter "Berätta inte, visa det." Kort sagt är det att ett inlägg ska vara mer markerat med bilder, video och liknande än det borde karakteriseras av text. En studie visar till exempel att människor är ungefär 10 gånger mer benägna att interagera med ett inlägg om det innehåller en video. Bli kreativ - det hjälper!

  

Plattformsval - Vilka sociala medier ska du välja att rekrytera på?

Svaret på den frågan beror på branschen och målgruppen. De olika plattformarna har olika styrkor och svagheter. Facebook har till exempel det största antalet användare och den största aktiviteten, men över hela världen har bara cirka 30% av Facebook-användarna en utbildning. Å andra sidan använder människor Facebook utanför arbetstid, det vill säga på sin fritid, vilket, som redan nämnts, ökar chansen att kontakta några av kandidaterna som inte aktivt söker jobb. LinkedIn har färre användare än Facebook, men har fördelen att praktiskt taget all aktivitet är arbetsrelaterad eller affärsrelaterad.

Naturligtvis finns det förutom Facebook och LinkedIn också många andra sociala medier som Instagram och Snapchat. Siffror visar att Instagram är en av plattformarna med den högsta framgångsgraden per jobbinlägg, medan Snapchat är en av de ledande mediekanalerna i kontakt med de yngre generationerna av befolkningen.

  

Kontakta oss

11. maj 2021